Friday, November 30, 2012

Vluchtelingenkamp ontruiming:Burgemeester politiegeweld-lange versie

Van der Laan en de vrijheid: whites only

Staan we daar met een vastberaden groep die ontruiming van het tentenkamp aan de Notweg te hinderen, presteert van der Laan het om geen van ons te arresteren, terwijl we aan een vordering om uit de weg te gaan geen gehoor hebben gegeven, hetgeen doorgaans wordt gezien als een misdrijf. Nee, wij blanke activisten mochten gaan, maar wel liet van der Laan alle vluchtelingen in het kamp inrekenen, alleen maar omdat zij... 'illegaal' zijn!

Van der Laan: ik moet je positieve discriminatie niet omdat ik 'Neederlander' ben, omdat ik een witte ben. Ik wil die gunst niet van je, dat je mij niet oppakt terwijl ik daar met een heleboel anderen vreselijk in de weg sta. Nee, ik wil die gunst niet! Je wilde zeker je gezicht redden, dat is alles wat je drijft. Maar ik heb in de weg gestaan en zal nog veel vaker in de weg staan. In 'jouw' gemeente, in de volgende gemeente, waar ik ook maar kan om massa arrestaties van vluchtelingen zoals vanmorgen aan de Notweg moeilijk te maken, liefst onmogelijk. Van der Laan, je bent een lafaard die een razzia houdt en het masker van redelijkheid opzet om ons allen te paaien.
Ik wilde het nog zeggen op donderdagavond aan de Notweg, in your face, maar je liep alweer door. Ik doe het nu maar zo: Je bent een lafaard, Eberhard. Je kan niet anders doen, zeg je, je bent gebonden aan het landelijk beleid. Maar als je ook maar een beetje menselijkheid in je had gehad, had je gezegd: ik geef deze groep demonstrerende vluchtelingen een goeie plek om hun actie voort te zetten, ik ga in de weg staan van dat beleid, ik ga in de weg staan van Teeven.

Ach, ik verwachtte ook niet anders, maar als je zo'n vent ineens vlak voor je ziet staan, wil je het hem persoonlijk recht in het gezicht zeggen. Ik kreeg de kans niet, want nadat het standaard riedeltje was afgestoken, keerde deze angsthaas met een ambtsketting het kamp de rug toe. Kort daarvoor had hij als een regent bovenaan de trap het 'aanbod' van 'opvang' aan de vluchtelingen herhaald, maar nu een paar dagen langer, tot 2 januari, om kritiek in de sentimentele periode tussen kerst en oud en nieuw uit de weg te gaan. Laf laf laf! De harde werkelijkheid is dat van der Laan deze mensen uit elkaar wilde drijven in plekken ver weg van Amsterdam, waar zij alleen tijdens de nacht konden verblijven en overdag zouden moeten rondzwerven als altijd, en alleen maar om hen vervolgens toch weer in de kou te zetten. Eén van de vluchtelingen zei daarover:
"Ik leef al acht jaar op straat. Dit is toch helemaal niks? En van die acht jaar zat ik er vier in vreemdelingendetentie, verdeeld over vijf keer in die gevangenis."

Lang hoefden de vluchtelingen aan de Notweg niet over het zoveelste valse 'aanbod' na te denken, de avond voor de ontruiming. Al snel nadat van der Laan het kamp had verlaten hoorde ik de eerste mensen zeggen "Nee, dat doen we niet, wat denkt ie wel niet?" Ambtenaren van de gemeente deden nog hun best om de mensen, in de drie kwartier die ze ervoor gekregen hadden om deze beslissing onder druk van de ontruiming te nemen, ervan te overtuigen om in de gereedstaande busjes te stappen. Wij, enkele activisten die er al waren in verband met de geplande ontruiming, hielden ons afzijdig van de zoveelste moeilijke en keiharde beslissing die er moest worden genomen en konden slechts zeggen dat wij elke beslissing zouden steunen, wat die ook zou zijn.

Vanmorgen was het zover, dat wij met zo'n honderd mensen voor de poort van het kamp ingehaakt stonden voor nog veel meer vluchtelingen. Tot onze verbazing werden wij na te zjin weggetrokken en weggesleurd een stukje verderop in de straat neergezet. Een vorm van tolerantie jegens ons, die bedoeld moet zijn geweest om de gemoederen te sussen, immers: "Iedereen heeft het recht om te demonstreren" aldus een woordvoerder van deze burgervader die vooral oor heeft voor extreem rechts gepeupel en domme onderbuikgevoelens. Hij liet de racistische pestjeugd bij de Notweg hun gang gaan en gebruikte het als excuus om te ontruimen, en nu liet hij ons vrijuit gaan, om voor te wenden dat op die manier een vorm van gelijke behandeling op zou treden. Maar er is niets gelijks aan.

Van der Laan: je bent een apologeet voor en propagandist van racisme. Wij zijn vrijgelaten om te moeten toezien hoe de moedige vluchtelingen werden geregistreerd en afgevoerd, vrijgelaten om ons de razzia onder de neus te wrijven. De vluchtelingen, zij droegen hun lot met de trots van mensen die zich geen oor meer laten aannaaien, en ik herinner me dat iemand op donderdagavond 29 november in het kamp de volgende woorden inslikte, omdat het ongepast zou worden gevonden: "Wat zou je doen als het Joden waren?" Hij zei het maar niet.

De avond voor de ontruiming, en de ontruiming zelf, zullen nog lang nagalmen in de herinnering van velen, juist vanwege de pijn om voor zo een misselijkmakend spelletje stratego in de media te worden misbruikt. Hoe lang denk je met die vuile oorlog tegen vluchtelingen nog weg te komen, Eberhard?

Joke Kaviaar, 30 november 2012

No comments: