Friday, July 8, 2011

PERSBERICHT 09/07: Bike Pride – Critical Mass fietstocht door Antwerpen

Bike Pride – "Ik denk dus ik fiets. Dat is onze velosofie en we zijn daar trots op"


Persafspraak: Vrijdag 8/7, 18u Theaterplein, Antwerpen


Perscontacten:

Wouter Dupon: 0497/383061

Sara Maissin: 0484/237563



Bike Pride – "Ik denk dus ik fiets. Dat is onze velosofie en we zijn daar trots op"


Vandaag trekt een fietsoptocht door de straten van Antwerpen. Antwerpse fietsers palmen samen met deelnemers van het klimaatactiekamp aan het Sint-Annabos de straten in. Koning auto zal even moeten wijken wanneer de 'kritische massa' fietsers passeert. Ik denk dus ik fiets, dat is de 'velosofie'.


De fietsoptocht sluit aan bij een wereldwijde traditie om met een voldoende grote groep fietsers, een zogenaamde 'kritische massa', de straten in te nemen met de fiets. Op die manier maken de deelnemers duidelijk dat ze recht hebben op ruimte de stad. Ook in Antwerpen wordt te veel ruimte gereserveerd voor de auto, en te weinig rekening gehouden met fietsers en voetgangers. "Nochtans is de fiets het vervoermiddel van de toekomst, zeker in de stad", aldus Sara, deelneemster aan de fietstocht. "Om de leefbaarheid van steden te verhogen moet autoverkeer zoveel mogelijk geweerd worden. Op die manier komt ruimte vrij voor fietsers en voetgangers, maar ook voor meer groen, open ruimte en spelende kinderen. De luchtkwaliteit zal er op vooruit gaan en lawaaihinder zal drastisch afnemen. Alle stadsbewoners zullen er wel bij varen".

Bovendien maken klimaatverandering en peak-oil de overgang naar een duurzame mobiliteit noodzakelijk. Sara: "De rol van koning auto is uitgespeeld. Wegverkeer is verantwoordelijk voor tonnen CO2 die jaarlijks in de atmosfeer komen. Een daling van het autoverkeer is noodzakelijk in een effectieve aanpak van de klimaatverandering." In steden is zo'n vermindering het gemakkelijkst te realiseren. Met louter een fiets kom je al heel ver in de stad, maar ook openbaar vervoer is er efficiënt te regelen. Zowat alle verplaatsingen in de stad kunnen zonder auto gebeuren. Veilig, gezond en snel.


De olie geraakt ook stilaan op, en de infrastructuur voor mobiliteit moet hieraan aangepast worden. Goede fietsinfrastructuur is spotgoedkoop in vergelijking met infrastructuur voor autoverkeer. In tijden van besparingen is dit een extra argument om voluit voor de fiets te gaan. Soms lijkt het echter dat de eenvoud en de lage kostprijs een nadeel vormen. "Misschien valt er te weinig prestige te halen bij goedkope en eenvoudige projecten," alsnog Sara. "Stadsfietsprojecten, zoals het Antwerpse 'vélo'-project, lijken hierin gelukkig verandering te brengen".


De blijvende focus van Vlaams en stedelijk beleid op autoverkeer is irrationeel. "Vandaar ook onze 'velosofie': ik denk dus ik fiets". Er zijn voldoende argumenten om de fiets te promoten als stadsvervoermiddel nummer 1, en de straten en pleinen ook in die zin in te richten. Door vandaag straten en pleinen op te eisen voor de fiets, wanen we ons tijdelijk in de leefbare stad van de toekomst. Ik denk dus ik fiets, en ik ben daar trots op!





No comments: