Friday, February 12, 2010

Ontruimen kinderen in de Winter.-video+oproep voor solidariteit


Monday is the day 
De deurwaarder heeft zijn komst aangekondigt voor maandag 15 februari, van 07.00 tot 19.00 uur. Als er een serieuse ontruimingpoging komt, gaat die waarschijnlijk heel vroeg plaatsvinden, dus wees op tijd. Hieronder de buurtbrief die we hebben verspreid.

The bailiffs have announced themselves for monday 15 februari, 07.00 till 19.00 hours. If there will be a serious eviction attempt, it is likely to happen early, so please be there on time. Hereunder the neighbourhood letter as distributed.



FORTIS BANK NEDERLAND WIL FAMILIE MET KLEINE KINDEREN OP STRAAT LATEN ZETTEN!

In december 2009 heeft is met hulp van kraakgroep oost het sinds jaren leegstaande pand aan de ringdijk 10 door een dakloze familie met twee kleine kinderen weer in gebruik genomen. Nu wil eigenaresse Fortisbank deze bewoners op straat laten zetten om het pand 'ontruimd en leeg' te kunnen opleveren aan mogelijke kopers. Zelfs als deze transactie een doorgang vindt zal het pand na ontruiming leegblijven omdat er geen bouwplan of bijhorende vergunningen zijn. Het voorstel van de bewoners om vrijwillig te vertrekken als er echt gebouwd wordt is door de bank afgewezen.

De kraakgroep vindt deze gang van zaken onacceptabel en roept daarom op om op maandag 15 februari 2010 deze ontruiming tegen te houden. Wees solidair en kom ook 'revolutionair ontbijten' vanaf 7 uur staat de koffie klaar!

Het drama van de Ringdijk 10

Het pand aan de ringdijk 10 met zijn eigenaresse Fortisbank Nederland is een schoolvoorbeeld van wat vastgoedbelangen in tijden van crisis aan maatschappelijke schade kan aanrichten. Dit monumentwaardige pandje werd in 2005 door een kleine particulier voor een overtrokken prijs aangekocht met een dikke hypotheek van de Fortisbank. In de daaropvolgende vijf jaar is het de eigenaar niet gelukt zijn sloop/nieuwbouwplannen door te voeren en ging uiteindelijk in 2009 failliet. Het pand werd einde zomer 2009 executoriaal geveild. Gezien er niemand was die het voor een aantrekkelijke prijs wilde kopen, nam de Fortisbank de woning voor de nominale hypotheeksom in eigen bezit. De particulier bleef met een dikke restschuld zitten.

In december 2009 is het pand (na ruim 5 jaar leegstand en verkrotting) gekraakt, onder meer voor een jonge moeder met twee kinderen. Geen maand later sleepte de Fortisbank de familie voor de rechter. De bank had namelijk een nieuw slachtoffer gevonden, weer zo een kleine particulier, die hetzelfde, al een keer mislukt plan van zijn voorganger wil proberen om te gaan zetten. Voor de overdracht moet het pand daarom 'leeg en ontruimd' opgeleverd, en de familie midden in de winter op straat gezet. De moeder heeft de bank en de nieuwe eigenaren nog aangeboden te willen vertrekken zodra de feitelijk werkzaamheden zouden moeten beginnen. Dit werd in de rechtszaal door de bank afgewezen, met verwijs op een boetebeding in de koopovereenkomst. Het pand kan vanaf 10 februari ontruimd worden.

Iedere weldenkend mens gaat zich afvragen, hoe met name de Fortisbank het in haar hoofd haalt om eerst de belastingskas leeg te trekken om de winsten van haar aandeelhouders te waarborgen, en in het gevolg gezinnen met kinderen midden in de winter op straat te laten gooien. Iedere weldenkend mens gaat zich afvragen, of dezelfde overheid en haar sterke arm zich voor zoiets moet lenen.

De kraakgroep gaat in iedere geval niet toekijken hoe de meest kwetsbaren in de maatschappij voor de winsten van de grootste profiteurs op straat gezet worden!

WEES SOLIDAIR EN KOM DUS OOK REVOLUTIONAIR ONTBIJTEN OP MAANDAG 15 FEBRUARI 2010 OM 7 uurs 's ochtends!

Neem ook contact op met de verantwoordelijken en laat weten wat je ervan vindt:

Fortis Bank: tel. 030 226 65 50,  pressroom@nl.fortis.com

Vraag de gemeente om geen bijstand te verlenen bij zo een ontruiming:

Stadsdeelvoorzitter Martin Verbeet(PvdA): tel. 020 253 56 00 ,
 bestuurssecretariaat@oost-wgm.amsterdam.nl

Voor vragen aan de kraakgroep: tel. 0621 624986,  ksuoost@squat.net


Mijn naam is Leila. Ik ben de moeder van twee kinderen die Nederlands zijn. Ik ben hier zonder legale status wat vreemd is maar dat is een ander verhaal. Wij waren dakloos gedurende zes maanden. Wij worstelden die tijd om een woning te krijgen. Ik verdien niet genoeg om huur te betalen. Mensen willen niet onderhuren. Wij werden gedwongen de straat op te gaan en de enige mensen die ons hielpen waren de zogenaamde krakers en wij kraakten een huis. Het huis stond al langer als 5 jaar leeg. Het was in een hele slechte staat maar wij waren blij hier te wonen omdat anders wij op straat beland waren. Nu 2 weken nadat wij het gekraakt hebben, zijn wij erachter gekomen dat wij er uit moeten. Omdat de bank geld aan het verliezen is. De bank is de eigenaar van het huis. Uiteindelijk besloten wij een aktie te organiseren, een aktie om te voorkomen dat de politie het huis ontruimt. En nu hebben mijn gasten, 11 personen, een ontbijt en wachten op de politie die opdracht geeft aan de eigenaar van het huis het te komen ontruimen. En wij zullen ons verzetten en hopen te blijven. Wat is de situatie ? Legaal, juridisch gesproken is de situatie slecht omdat geld wint zelfs in het recht dat duidelijk niet gebaseerd is op morele uitgangspunten. Maar wij hopen middels publiciteit en de steun van mensen te kunnen blijven. Wel, het probleem in Nederland is dat o.a in het familie recht, het recht van moeder en kind (eren) ik niet het recht, de status heb om bij elkaar te zijn werd mij geen status verleend zelfs met 2 kinderen en getrouwd met een Nederlander. Zodat ik geen verblijfsvergunning heb – dus geen legale status en geen kans op legaal werk. Dus ik mag niet werken wat betekend dat mijn mogelijke inkomen te laag is om huur te betalen. In de tussentijd kan ik niet in aanmerking komen voor een sociale huurwoning omdat ik in het systeem niet besta. Ondanks het feit dat ik de moeder en de voltijdverzorgster van mijn 2 kinderen, ben ik niet gemachtigd om voor hen op te komen. Ik kom niet voor een huis in aanmerking. En mag ik vragen wat de vader deed om te helpen ? Hij deed alles om ons NIET te helpen. Hij is bang om geld voor zijn kinderen te betalen. Hij is bang om te betalen en voor het feit dat ik nu illegaal in dit land ben. Zijn fout is verontachtzaamheid. En niet alleen is hij nu verdwenen maar daarvoor schreef hij brieven naar de minister van Justitie en verspreidde verhalen dat hij niet van plan is om voor de kinderen te zorgen omdat zij hem opgedrongen waren, wat in dit land betekent dat ik geen enkele hulp krijg. Zij verdedigen nu zijn kant, claimen dat ik deze kinderen maakte om in dit land te blijven. Dus ik kan geen legale status bemachtigen en de vader heeft daar sterk aan bijgedragen. Mij is het zo verteld dat wij ( het systeem ) zorgen voor de Nederlandse kinderen, niet voor de moeder waarop ik antwoordde dat de kinderen gelukkig zijn met de moeder, er mee verenigd zijn. Er is niets beter voor kinderen dan een stabiele moeder en zij zijn duidelijk gezond en gelukkige en erg aan mij gehecht. Zij vertelde mij dat bovenvermelde feiten in het rechtsysteem geen juridische geldigheid hebben. Voorop staat de bescherming van de kinderen en wij kunnen je kinderen afnemen en je moet je leven in orde maken, dan krijg je de kinderen terug. Natuurlijk ben ik weggelopen. Het is ongezond te denken dat een huis gezonder is voor een kind dan hun eigen ouder, de enige ouder. Zij zijn al genoeg gekwetst door de afwezigheid van de vader. Wel, hij bestaat niet. De zorg voor kinderen of de moeder bestaat niet. Families zijn niet meer dan papiergeld en als er niet genoeg bankbiljetten zijn, dan is het niet de moeite waard. Het huis is een mooi Victoriaans huis dat zeker monumentaal is - daar werken wij aan – zodat onder welke wetgeving dan ook het moet worden teruggebracht in de onspronkelijke staat of er moet toesteming worden verleend om het te slopen. Beide opties zijn er niet. Dus zijn hebben alleen als motivatie ons er uit te krijgen zonder enig concreet plan dit huis te verbouwen. Feitelijk had ik voorgesteld te vertrekken zodra er een vergunning was verleend, zonder enige tegenstand. Nogmaals, het is geld van belastingbetalers die deze bank in het leven riepen in eerste instantie en ik denk niet dat zij zullen waarderen te weten dat de bank hun geld gebruikt om mensen op straat te zetten, in dit geval een moeder met kinderen. Het gaat om hebzucht, het gaat om speculatie en niet over een plan betreffende dit huis. Het wordt een ontruiming wegens leegstand wat volgens mij illegaal is. Wat gebeurt is dat de Fortis bank dit pand officieel verkocht heeft aan nieuwe eigenaars maar het nog niet met sleutel heeft overdragen en de nieuwe eigenaars eisen dat het pand leeg wordt opgeleverd op straffe van een boete van 80.000 euro. Dus de procedure is nu als volgt: de nieuwe eigenaren willen het pand leeg opgeleverd zien, niemand weet waarom ? Zij zijn geen getrouwd stel, zij zijn zakenpartners. Zij hebben het niet nodig. Of als zij het nodig hebben is het voor criminele activiteiten. Wel, het is een slechte situatie omdat ten eerste ik hier zonder geldige papieren ben dus de vreemdelingen politie probeert mij het land uit te zetten wat ook een illegale daad is en de kinderbescherming willen mij mijn kinderen afnemen, ook illegaal. Dus dat zijn 2 inbreuken op mijn burgerrechten maar zij zijn legaal juridisch in dit land omdat niemand mij beschermt dus de enige optie die ik nog heb is de kinderen mee te nemen en mij ergens te verbergen tot dat betere tijden komen en een ander huis zoeken. En hoe kun je een ander huis vinden ? Natuurlijk via het kraakspreekuur. Ik vertouw niemand anders. Elke huisverhuurder die mij beloofde mij niet lastig te vallen heeft mij lastig gevallen. Ik heb 3 huizen in 3 maanden verloren omdat ik binnen een week sexueel geintimideerd ben en op een incorrecte manier behandeld ben, dus daar wil ik verder niets mee te maken hebben en de huren in een huis zelfstandig is te duur. Mijn kinderen gaan hier naar school. Zij zijn natuurlijke netwerkers en zijn hier geboren. Hun vader is hier geboren, hun grootmoeder en overgrootmoeder zijn hier in Amsterdam geboren. En wij hebben een uitgebreid netwerk van vrienden en hulp en het zou heel dramatisch zijn het land te moeten verlaten, vooral de stad dus ik heb op dit moment geen andere optie dan om mijn kinderen hier veilig te houden. Dus 15 Februari zal een volgende dag zijn waarop... Ja, het zal een dag zijn dat mensen hier bij elkaar komen en die keer meer serieus, niet alleen 10,11 mensen die hier bij elkaar komen voor ontbijt maar een grotere groep om solidariteit te tonen omdat legaal gezien wij dit niet kunnen winnen. Zij kunnen dit alleen met intimidatie winnen. Zo slecht als het klinkt maar zo werkt het. Omdat zij nu ons proberen te intimideren met legaal papierwerk. Het is het juiste, het beste om te doen. Ten eerste stellen wij ons te weer tegen een hebzuchtige bank. Ten tweede verdedigen wij een moeder met 2 kleine kinderen tegen dakloosheid midden in de winter in de vrieskou. Dus dat lijken mij genoeg redenen om hier op 15 Februari te komen.

No comments: